Pompa wtryskowa, obecnie nazywana pompą sekcyjną. Historycznie jest pierwszym urządzeniem zastosowanym do hydraulicznego wtrysku paliwa.
Pompa wtryskowa jest zespołem pomp tłoczących paliwo (zwanymi też sekcjami wtryskowymi), w której każda z sekcji obsługuje jeden cylinder. Każda z sekcji jest połączona ze sobą listwą zębatą, która obracając wszystkie tłoczki wzdłuż osi podłużnej steruje dawką podawanego paliwa (czyli mocą silnika).
Patent na ten rodzaj wtrysku paliwa uzyskał James MC Kechine w 1910 roku. Natomiast praktycznie wykorzystała ten patent firma BOSCH, której opracowania innych maszyn są znaczące do dzisiaj.
Pompa wtryskowa składa się z następujących elementów:
– cylindra;
– przewodów doprowadzających paliwo;
– tłoczka;
– przewodów wysokociśnieniowych, które zasilają wtryskiwacz;
– wtryskiwaczy;
– zaworu odcinającego;
– listwy zębatej synchronizującej obrót osiowy wszystkich tłoczków danych sekcji;
– korektora dawki paliwa;
– nasadek (tzw. mufa).
Ten rodzaj pomp ma kilka zalet:
– opracowana technologia wytwarzania,
– naprawa pompy nie jest skomplikowana.
Jeśli chodzi o wady to z pewnością można stwierdzić, że takie pompy mają trudności w uzyskaniu odpowiedniej klasy emisji spalin oraz to, że dawka paliwa rośnie w miarę wzrostu obrotów (dlatego obowiązkowy jest korektor paliwa). Do wad można zaliczyć też, że jest duży koszt wytworzenia oraz większe zużycie paliwa w stosunku do innych technik wtrysku.
Jak to działa?
Otóż, podczas pracy silnika tłoczek pompy wtryskowej wykonuje ruch posuwisto-zwrotny czyli podaje dawkę paliwa. Natomiast podczas zmiany mocy (czyli zmiany dawki paliwa) dochodzi do tego ruch obrotowy tłoczka względem cylindra za pomocy listwy zębatej.