Benzyna czy gaz?

Wielu właścicieli samochodów osobowych w naszym kraju poważnie zastanawia się, czy w obliczu ciągle rosnących cen pozostać przy paliwie benzynowemu czy przejść na bardziej ekonomiczne samochodowe instalacje gazowe. Wciąż rosnące ceny za litr tradycyjnego paliwa sprawiły, że Polska stała się jednym z krajów, w  których autogaz w większości przypadków stał się konkurencyjnym zamiennikiem benzyny.

Wprawdzie silniki samochodowe przystosowane są do spalania benzyny ale prawie o połowę tańszy gaz zmusza coraz większą cześć użytkowników na wprowadzanie niewielkich zmian konstrukcyjnych. Dobrze rozwinięta w naszym kraju mechanika pojazdowa, która bazując na wieloletnich doświadczeniach, obecnie gwarantuje bezpieczną oraz sprawdzoną instalację gazową, która oszczędza silnik i zapewnia bardzo duże oszczędności na paliwie. Trend oszczędności w zużyciu paliwa jest obecnie bardzo na czasie (zobacz: Ewolucja samolotów pasażerskich). W związku z tak ogromnym i ciągle rosnącym zainteresowaniem autogazu większość stacji paliwowych na terenie naszego kraju oferuje obok tradycyjnej benzyny czy ropy również możliwość zakupu gazu LPG co jest kolejnym plusem podczas podejmowania decyzji o „zagazowaniu” swojego samochodu. Warto jednak pamiętać, że silniki napędzane spalanym autogazem tracą około piętnastu procent na swojej mocy. W niektórych modelach jest to niezauważalne ale w pozostałych kierowca lekko odczuwa zmianę.

Dlaczego samochody napędzane LPG mają mniejszą moc?

Samochody napędzane gazem płynnym mogą wydawać się mniej mocne niż te z silnikami benzynowymi z kilku powodów:

Wartość energetyczna LPG

LPG (propan-butan) ma nieco niższą wartość energetyczną niż benzyna. Oznacza to, że przy tej samej ilości paliwa silnik otrzymuje mniej energii, co wpływa na moc generowaną przez silnik.

Inne właściwości spalania

Propan i butan mają inne właściwości spalania niż benzyna. Proces spalania gazu LPG zachodzi szybciej niż w przypadku benzyny, co może wpływać na efektywność silnika.

Parametry silnika

Silniki, które są przystosowane do pracy na LPG, często są modyfikowane w celu zoptymalizowania spalania tego paliwa. Niektóre z tych modyfikacji mogą wpływać na parametry silnika, w tym na moc.

System zasilania

Samochody na LPG wymagają dodatkowego systemu zasilania, którym jest instalacja gazowa. To dodatkowe wyposażenie wpływa na masę pojazdu, a także może wprowadzać pewne zmiany w konstrukcji silnika.

Oprogramowanie sterujące

Oprogramowanie sterujące silnikiem musi być dostosowane do specyfiki LPG. W niektórych przypadkach, aby spełnić normy emisji, producenci ustawiają oprogramowanie w sposób, który może wpływać na parametry silnika.

Wpływ na osiągi

Chociaż może być różnica w mocy między silnikiem benzynowym a gazowym, dla wielu kierowców różnica ta może być niezauważalna w normalnych warunkach jazdy.

Należy jednak zaznaczyć, że różnice w mocy nie zawsze są bardzo znaczące, a wiele zależy od konkretnego modelu samochodu, producenta oraz technologii zastosowanej w silniku. W ostatnich latach wiele silników przystosowanych do LPG zostało zoptymalizowanych, aby zminimalizować różnice w osiągach między samochodami na gaz a tymi zasilanymi benzyną.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.